Meer interessant nieuws!
di 22 oktober
Op 10 oktober vond het najaarsoverleg plaats met de directie van Amvest. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste onderwerpen die aan bod kwamen.
Verhuurbeleid
Er ligt een eerste versie van het nieuwe verhuurbeleid bij de verhuurders/vastgoedmanagers (vgmers). Het bestuur is echter nog niet helemaal tevreden. Door veranderende regelgeving (zoals rondom middenhuur) zal dit onderwerp komend voorjaar opnieuw op de agenda van de overlegvergadering komen. Een punt van zorg is dat sommige vgmers woningen toewijzen via een loting als er meerdere geïnteresseerden zijn voor een huurwoning. Het bestuur vindt dit geen geschikte methode.
Klantroute
Amvest werkt aan een 'klantroute', waarin wordt vastgelegd wat nieuwe huurders moeten regelen bij het afsluiten van een huurcontract. Ook de vgmers hebben hierin een belangrijke rol. Deze klantroute moet ervoor zorgen dat alle stappen correct en uniform worden uitgevoerd.
Administratiekosten
De sterke stijging van energieprijzen heeft ook geleid tot hogere administratiekosten. Dit terwijl het werk voor de vgmers niet is toegenomen. Het bestuur heeft voorgesteld om de werkelijke stijging in euro’s te beperken, bijvoorbeeld door een maximum te koppelen aan de huurstijging. De percentages blijven hierbij buiten beschouwing.
Klachtenregeling
Het bestuur heeft de klachtenregeling opnieuw ter discussie gesteld. We vinden dat huurders hierbij een grotere rol moeten spelen. Ons voorstel is dat een klacht, die naar de assetmanager van Amvest gaat, gezamenlijk door huurder en vgmer wordt ingediend. Ook de terugkoppeling van de assetmanager moet zowel naar huurder als vgmer gelijkwaardig zijn. Amvest neemt dit voorstel in overweging.
Communicatie bij verkoop of nieuwe vgmer
Het bestuur is van mening dat de communicatie richting huurders en huurdersorganisaties bij woningverkopen of bij het aanstellen van een nieuwe vgmer (zowel vanuit Amvest als vanuit de vgmers) niet eenduidig is. Het bestuur heeft een voorstel ingediend om deze procedures te standaardiseren. De directie bekijkt dit voorstel, met inachtneming van het vertrouwelijke karakter van verkoopprocessen.
Gedragsregels voor vgmers en positie huurders in een VvE
Het bestuur hoort meer klachten over de invloed en positie van huurders binnen een Verenging van Eigenaren (VvE), die vaak erg beperkt is, en over de inzet van de verhuurder in een VvE. De vgmer is hoe dan ook lid van de VvE. Het bestuur heeft een eerste opzet gemaakt voor gedragsregels. Ook dit voorstel wordt door de directie nog beoordeeld.
Energiecontracten
Vgmers sluiten vaak energiecontracten af zonder dit eerst aan de bewoners voor te leggen. Amvest schijnt een zeer voordelig energiecontract te hebben afgesloten voor al hun woningen. Amvest gaat onderzoeken hoe en door wie deze contracten worden afgesloten. Als er huurdersvereniging of bewonerscommissies zijn die informatie met het bestuur willen delen over het afsluiten van energiecontracten dan horen wij dit graag!
Borgsommen
De Wet goed verhuurderschap bepaalt dat de borgsom bij nieuwe huurcontracten maximaal twee maanden huur mag bedragen. Voor oude contracten is dit vaak nog drie maanden. Amvest heeft aangegeven dat huurders met lopende contracten hun borg kunnen laten verlagen naar twee maanden, indien gewenst. De huurder dient dit zelf bij de verhuurder aan te vragen.
Belangrijke herinnering!!
Vergeet niet om vóór 31 december de vergoedingen voor 2025 voor uw huurdersvereniging of bewonerscommissie aan te vragen bij uw vgmer. De bedragen worden per 1 januari 2025 verhoogd. Kijk voor meer informatie op de ‘besluitenlijst’ of bij ‘informatie’-> ‘financiering’ op onze website: https://www.platformamvesthuurders.nl
Overig nieuws